CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Jumaat, 10 Februari 2012

~KiSah PerJalanAn HiduPku Part 2~



Tanggal 11 feb 2011, kami berangkat ke tasmania. Saat keberangkatan kami ke sana, hatiku sungguh berdebar-debar. Tidak tahu apa yang akan kami lalui di bumi asing nanti. Setibanya di tasmania, kami disambut baik oleh pelajar2 senior di sana. Kebanyakan mereka membuat master dan phd. Di tasmania, kami tinggal bersama seorang senior yang bekerja sebagai intern di Launceston General Hospital di sana. Kakak tersebut baru menamatkan pengajiannya di Melbourne University pada tahun 2010. Sepanjang kami di sana pelbagai pengalaman yang saya dapat. Usrah dijalankan seperti biasa agar hati kami sentiasa dibasahi dengan tarbiyah yang sentiasa mengingatkan kami kepadaNya. Alhamdulillah.

Hari-hari di sana ku lalui dengan penuh tabah. Sudah banyak kali air mata ini jatuh kerna memikirkan masa hadapan yang belum ada kepastiannya. Masalah sesama rakan serumah memang tidak dapat dielakkan. Ada sahaja yang tidak kena. 'Dugaan' bilang ibu dan ayahku. Allah hendak mendidikku menjadi lebih sabar. InsyaAllah.

Bulan April menjelang. Ini bermakna ujian ISAT semakin hampir. Kami membuat persediaan menghadapinya. Kali ini lebih serius berbanding dengan sebelumnya. Namun, rezeki tidak menyebelahi kami semua. Hanya dua drpd kami yang mampu melayakkan diri untuk ke kursus perubatan di sana. Itu pun cukup2 makan. Rezeki mereka. Aku redha. Pasti ini yang terbaik untukku. Perjalanan di tasmania tetap ku teruskan dengan gagah. Walaupun keputusan peperiksaan akhir tahun tidak diambil kira bagiku, namun aku hendak melakukan yang terbaik. Pendirianku tetap teguh. Yuran pengajianku di sini ialah duit rakyat. Aku tidak boleh mensia-siakannya. Pada masa yang sama hati ini berasa gundah. Ke mana lagi yang akan aku pergi. Sekali lagi air mata ini mengalir. Laju. Tidak dapat ku tampung lagi. Aku ceritakan perasaanku pada abangku di US. Pendengar segala keluh kesahku. Aku tidak mahu menambahkan beban di kepala ayah dan ibuku. Sudah banyak aku susahkan mereka. Cukuplah.

Di malaysia, ayahku dan ayah kepada kawanku turun naik pejabat Mara untuk membincangkan hal ini. Ibu bapa yang lain2 jua turut serta. Akhirnya, Mara mahu bertanggubgjawab atas segala yang berlaku. Syukur. Mara menberitahu bahawa kami boleh memohon mana2 sahaja universiti di dunia yang kami mahu. Harapan kembali menyinari hidup kami. Semua universiti di Australia kami semak. Syarat2 kemasukan dan sebagainya. Kami membuat keputusan untuk memohon western sydney university(UWS) dan james cook university(JCU). Bagi western sydney university, kami memohon bantuan agent lain(C) bukan lagi agent B kerana agent B telah melakukan sesuatu yang membangkitkan kemarahan pihak Mara. Manakala untuk JCU, agent B memaklumkan bahawa mereka boleh menolong kami. Lalu harapan kami berikan pada mereka sekali lagi.


sekian sahaja untuk kali ini. akan bersambung dalam bahagian seterusnya. iA :)





3 comments:

Tanpa Nama berkata...

kali ini sedikit pendek..tader la pnt sngt membacenye..

pesanan buat penulis..ade typo sedikit tu..(Yuran*)...xsabar utk bahagian seterusnya...

Khadijah berkata...

Jzkk atas teguran :)

Tanpa Nama berkata...

salam saya mencari kenalan di autralia untuk infomasi..saya bercadang ingin berhijrah ke autralia untuk mencari rezeki...minta tolong jika ada kenalan yg boleh rekmen kerja disana..

Catat Ulasan