CLICK HERE FOR FREE BLOG LAYOUTS, LINK BUTTONS AND MORE! »

Selasa, 21 Februari 2012

~Kisah PerJalanaN hidupkU Part 4~




Hari-hari yang berikutnya kulalui seperti biasa. Maklum balas dari UWS masih tidak ku terima. Hatiku bimbang lalu aku memberitahu ayahku. Setelah dipastikan dengan agent C, mereka memaklumkan bahawa ada borang permohonan kosong atas namaku yang dihantar oleh agent B dan disebabkan itu pihak universiti tidak memberikan maklum balas padaku. Satu lagi musibah yang menimpa diriku. ‘Kenapa agent B sanggup berbuat begitu padaku? Apa salahku?’ Allah. Dengan berita tersebut maka lenyaplah satu peluang untukku di Australia. Dan sekali lagi air mata ini mengalir laju. Ya Allah besarnya dugaanMu padaku. Kuatkanlah hatiku. Pintaku pada Sang Pencipta saban hari.

Ku gagahkan hati melalui hari-hari seterusnya. Peperiksaan akhir semester pun menjengah. Alhamdulillah semuanya berjalan lancer. Allah mempermudahkannya bagiku, sungguhpun ia tidak diperlukan bagi memohon mana-mana university. Tidak mengapalah. Ini amanahku. Aku akan berikan yang terbaik, insyaAllah.

Tanggal 11 november, kami pulang ke Malaysia, tanah airku yang tercinta. Sesampainya di LCCT, kedua ibu bapaku sudah menungguku di sana. Terukir senyuman di wajah mereka. Sungguh! Wajah-wajah ini yang begitu ku rindu. Erat pelukan ibuku. Kami kemudian pulang ke rumah, berjumpa dengan sanak saudara yang lain. Syukur kerana aku masih diberi kesempatan berjumpa dengan mereka lagi.

Satu hari, agent B memberitahu bahawa saya dan kawanku lagi seorang, Nabilah Syahirah mendapat peluang interview stage 2 oleh JCU dengan syarat kami perlu melakukan IELTS dengan kesemua components mendapat 7.0. IELTS sebelum ini markah kami tidak begitu tinggi. Harapan tidak kuberikan terlalu tinggi. Tidak mahu kecewa. Sebelum itu, dua orang lagi kawanku, aliah dan dhila telah selesai di’interview’ oleh JCU dalam interview stage 1. Sudah rezeki mereka, akhirnya mereka mendapat peluang melanjutkan pelajaran ke JCU dengan syarat yang sama. Kami bersama-sama pergi ke kelas preparation IELTS bagi memperoleh keputusan yang diperlukan.

Sebelum peperiksaan IELTS berjalan, agent B memberitahu saya mengenai keputusan interview JCU stage 2. JCU memaklumkan bahawa kemasukan ke JCU telah penuh bagi medical school, jadi kami tidak berpeluang ke sana. Tatkala mendengar berita itu, hatiku cukup tenang. Tidak ada yang ku kesalkan. Syukur Alhamdulillah, Allah berikan keputusan yang terbaik bagiku.

Nak tahu kenapa ia terbaik bagiku? Nantikan part seterusnya :)

5 comments:

Tanpa Nama berkata...

akan sy nantikan coretan seterusnya.. :)

khadijah berkata...

insyaAllah akan besambung :)

Tanpa Nama berkata...

alaaaa....
x sabarnya nk th nape ia yg terbaikkk!!
hihi :)

Tanpa Nama berkata...

cpt le sambung..semangat nk bace ni..hahahaha

adila zulkifli berkata...

eh byk rupenya dijah dah update. lagi byk dugaan dijah dr kite. -.- kite doakan yg terbaik utk dijah kat sana.InsyaAllah:)

Catat Ulasan